Voksen og barn læser sammen

At inddrage børnene i fortællingens univers...

Hillerød Bibliotek bakker op om dialogisk læsning i vuggestuerne

Vi har på Hillerød Børnebibliotek igennem længere tid været i gang med projekt Dialogisk læsning, og arbejdet med at lave dialogiske læsekufferter til Hillerøds 27 vuggestuer, hver fyldt med 5 gode bøger, lækkert legetøj, og læseguides, og vi kan nu glæde os over, at alle kufferterne er bragt ud til vuggestuerne! 

Vi har netop besøgt Firkløverens Børnehuse, hvor vi afleverede den sidste kuffert til en dejlig flok glade 2-årige, som var meget nysgerrige efter at se, hvad kufferten indeholdt. Og der gik ikke lang tid, før både legetøj og bøger blev taget nærmere i øjesyn af nysgerrige små barnefingre! Der blev både udforsket, leget og læst højt! 

Det var fantastisk at se børnenes glæde ved læsekufferten, og vi er meget spændte på at se, hvordan kufferterne fremover kan understøtte pædagogernes arbejde med dialogisk læsning med børnene! 

Projekt Dialogisk læsning 

Grundenstenen for projekt Dialogisk læsning blev lagt, da det kommunalt var blevet besluttet, at alle institutioner i Hillerød skal arbejde med dialogisk læsning, og Hillerød Bibliotek har derfor fundet midler til at søsætte et spændende projekt, som kan være med til at understøtte den dialogiske læsning ude i institutionerne. 

Når gode indsatser går hånd i hånd

Hillerød Kommune gav alle institutioner den grønne Læseleg-kuffert fra Mary Fondens Læseleg, med materialer egnet til målgruppen 3-6 år. Indeholdende: faghæfte, DVD, forældrefoldere, 4 børnebøger og boghæfter til en lang række øvrige børnebøger. 

Da biblioteket fandt ud af, at der ikke var tilbudt materiale til de 0-3 årige, så vi det, som en kærkommen mulighed for at styrke samarbejdet mellem børnebibliotek og daginstitution, og bidrage til pædagogernes indsats med dialogisk læsning.

Derfor besluttede Hillerød Bibliotek at udvikle og tilbyde alle kommunens vuggestuer komplette Dialogiske Kufferter, som kan være med til at understøtte den dialogiske læsning, ude i institutionerne. Inspireret af ”Mary Fondens Læseleg”, har vi udviklet færdige dialogiske læsekufferter indeholdende alt materiale til dialogisk læsning. 

Hvad er dialogisk læsning? 

Dialogisk læsning handler om at læse på en måde, der inddrager børnene i fortællingens univers. I stedet for en traditionel oplæsning, hvor børnene kun lytter, betyder den dialogiske læsning, at den voksne læser på en måde, der skaber mere sprogligt samspil med børnene. Ved at stille spørgsmål og engagere børn under læsningen bliver de udfordret, hvilket resulterer i at børnene udvikler flere sproglige færdigheder, får styrket deres ordforråd og kommunikative kompetencer, og stimleret deres abstrakte tænkning.  

Hver kuffert indeholder:

  • 5 stk. bøger
  • 5 stk. læseguides
  • 5 stk. farvede stofposer med tilhørende legetøj

 
I hver kuffert findes en oversigt over de 5 bøger, hvilken farve pose der hører til hvilken bog, samt en liste over det legetøj, der hører til hver titel. Lækkert, overskueligt og som et brugbart værktøj for den enkelte pædagog i en travl hverdag.
 
De 27 kufferter vil fremover komme til at cirkulere mellem vuggestuerne hver 4 måned, og biblioteket sørger for transporten.