Anna Malzer

Anna Malzer

02.08.20
Lad mig sige det med det samme. Jeg er vild med Anna Malzer og måden, hun gør tingene på! Hun er målrettet, bramfri, charmerende og ekstrem kompetent i jobbet som direktør på Allerød-teatret Mungo Park.

Da hun blev ansat i 2019, var hun blot 27 år gammel, og endnu et uskrevet blad. Men hun blev hurtig kendt som landets yngste teaterdirektør, der modigt og filterløst tog kampen op med tidligere tiders systemer og (patriarkalske) magtstrukturer inden for dansk teaterliv. Som en tornadovind hvirvlede hun op i alt det gamle på Mungo Park, smed det ud, hun ikke kunne bruge, og fyldte tomrummet op med nye idéer, nye skuespillere og nye målsætninger. På en yderst likeable måde!

Ganske som med Rane Willerslev, da han overtog tronen på Nationalmuseet, bragte DR 2 i foråret en tv-serie om Anna Malzer (”Dramadronning" - se den på DR.dk), hvor man i 8 episoder kunne følge med i Malzers bestræbelser på at revitalisere det 30 år gamle teater. Fra afsnit 1 stod det klart, at Malzer er et barn af sin tid, og præget af en ungdomskultur, hvor identitets- og repræsentationsspørgsmålene står øverst på dagsorden. For Anna Malzer har det været afgørende at rykke ved balancen på Mungo Park, så både publikum og skuespillere i de kommende år repræsenterer en langt større bredde både hvad angår køn, alder og etnicitet.  

Således var Malzers første hovedstød at udskifte flere af teatrets udelukkende hvide (danske) skuespillere med to nye skuespillere, der ikke har etniske danske baggrunde. Det næste nye tiltag var at række ud til nye publikumsgrupper, der som Malzer selv formulerer det, ”er ligesom hende selv”. Dvs. unge, der har vendt ryggen til gammeldags teater, de ikke kan genkende sig selv i - men til gengæld søger kulturoplevelser, hvor de kan spejle deres egen tid. Og det er blevet det nye pejlemærke for Mungo Park. Anna Malzer vil lave teater til og om tiden – ikke kun og udelukkende for unge - men for alle med interesse for, hvad der sker i samfundet lokalt såvel som globalt.

Et eksempel på det er forestillingen ”De hovedløse” fra 2019, der skildrer urolighederne omkring De gule veste i Paris. Selvom Malzer er ny teaterdirektør ved roret, er fortællingen på vanlig Mungo Park-vis pakket ind i en vittig familiehistorie, der blander socialrealisme og politisk satire i et stor farvestrålende og barokt univers. Med forestillingen har Anna Malzer bragt den store verden ind på den lille scene i Allerød, hvor hun viser nødvendigheden af,  at dansk teater forholder sig til omverden. Uden at forestillingerne dermed mister spænding, humor eller stjernestøv.

Under Corona-krisen var Anna Malzer én af de kulturaktører, som markerede sig stærkest i debatten om støtte til kunstlivet. Hun blev nærmest talerør for hele den danske kulturscene, da hun bl.a. i en stor kronik i Politiken italesatte nødvendigheden af hjælpepakker, hvis regeringen ønskede kunstens overlevelse.

Der er ingen tvivl om, at Anna Malzer på trods af sin unge alder allerede har markeret sig som en klippestøtte i dansk kulturliv. Til Ordet er Løs er vi stolte af at præsentere hende i mødet med endnu en stærk kvinde, forfatter Hanne-Vibeke Holst, der ligeledes har sat sig op mod traditionerne i sin mangeårige kamp for ligestilling.

Læs portrættet af Hanne-Vibeke Holst her på hjemmesiden.

Køb billetter til Ordet er Løs - klik her!