Cornelia og Emma-Sofie har fundet læseglæden tilbage
For Cornelia (10 år) og Emma-Sofie (11 år) var det at læse i en bog ofte en kamp derhjemme, indtil de mødte læsehunden Luna på Hillerød Bibliotek. Nu har de begge fundet glæden ved at læse tilbage og har fået større selvtillid til at læse højt for andre
Af Simon Schultz van Engeland
For både Cornelia og Emma Sofie var det at læse ofte forbundet med frustration og følelsen af ikke at kunne finde ud af at læse. Det var hverken sjovt eller hyggeligt, og det gjorde den daglige læsning udfordrende for både pigerne og deres forældre. Cornelia fortæller:
”Jeg fandt ud af, at jeg var ordblind, og det gjorde, jeg ikke rigtig havde lyst til at læse, fordi jeg var så ked af, jeg var ordblind.”
Emma-Sofie nikker anerkendende og fortæller, at hun heller ikke havde lyst til at læse, fordi hun ikke følte, hun kunne finde ud af det.
Heldigvis hørte begge piger og deres forældre om forløbet Læsehunden på Hillerød Bibliotek, som er et læseforløb til børn i 1.-5. klasse med læseudfordringer. Forløbet med læsehunden har givet dem begge motivation og lyst til at læse igen.
”Efter jeg er begyndt at starte hos Læsehunden har jeg fået meget nemmere ved at læse og koncentrere mig” fortæller Cornelia og smiler.
Seks uger med læsehunden Luna
En gang om ugen i seks uger mødtes de med læsehunden Luna på biblioteket, og i rolige omgivelser har de læst højt for Luna, som har ligget ved deres side og lyttet med spidse øre. Hver gang er sluttet af med lidt legetid, hvor de har lært Luna nye tricks, og Luna har fået velfortjente godbidder. For både Cornelia og Emma-Sofie har det været sjovt og lærerigt at deltage hos Læsehunden, og den tidligere sure pligt med at læse, er blevet til en sjov aktivitet, de har glædet sig til hver uge. Læseforløbet er nu slut og Emma-Sofie fortæller:
”Det er lidt trist, det er slut. Det giver ro at læse med Luna, så det er ærgerligt, det kun er seks gange, man skal være her.”
Heldigvis stopper læseglæden ikke her, og begge piger har allerede tænkt over hvilke bøger, de skal læse i løbet af sommeren.
Læsning i sommerferien
Cornelia og Emma-Sofie har på den sidste dag med Luna været i Børnebiblioteket og fundet bøger, de gerne vil læse eller genlæse i løbet af sommeren. Emma-Sofie vil gerne læse videre på serien ”Første dag i Sjette” og Cornelia fortæller livligt om den seneste bog ”Allerbedste Molly – og en næsten rigtig kat!”, som hun har læst højt for Luna og gerne vil genlæse sammen med sin mormor i løbet af sommeren.
Læsediplom i glas og ramme
Det er ikke svært at se, at begge piger har fundet glæden ved at læse tilbage og Cornelia fortæller stolt om hendes største udvikling:
”Nogen gange skal man læse højt i klassen, og i starten var jeg ikke så god til at læse højt, men nu er jeg blevet meget bedre til det.”
Læsehunden har været et trygt læringsrum for pigerne, hvor de har kunne læse frit uden at føle sig bedømt, og det har skabt større motivation og lyst til at læse. Deres seje kamp med bogstaverne, der driller, blev også belønnet med et fint læsediplom, som de begge er meget stolte af.
Emma-Sofie indskyder: ”Diplomet skal hænge hjemme på mit værelse, så kan jeg tænke på Luna, hver gang jeg læser.”
Book et forløb med Læsehunden
Oplever dit barn også, at bogstaverne driller og har svært ved at finde motivationen og glæden ved at læse i hverdagen, så kan du tilmelde dit barn et forløb hos Læsehunden. En læsehund er en venlig og børneglad hund, der motiverer børn til at læse, ved at lytte tålmodigt og interesseret til de bøger barnet læser. En læsehund har fuld fokus på barnet og hverken dømmer eller retter, hvis barnet læser forkert.
Det er gratis for barnet at modtage hjælp fra en læsehund.