Digte fra årene før forfatterens store romaner, med temaer som spaltning og fremmedhed, overflade og indhold, orden og kaos. Set i bakspejlet er det tematiske anslag til romanerne
Er materialet hjemme?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer
Type
Bog
Sprog
dansk
Beskrivelse
Af indholdet: 1919 (En blomst der er rød og blå ligesom alt andet. Affolkede byer langs landevejen) 37° C (Om lidt går jeg ned ad trappen. Urene standser af sig selv) 5.30 p.m. (Bordbenet sank nogle milimeter ned i gulvtæppet og kastede en lang skygge) A story (En dagligstue med 4 widescreens) Afsked med den sidste rigtig varme dag (Mod sin vilje rødmede hun da hun opdagede) Anais (Bonmartinis kontor var et stort hjørneværelse med vinduer) Angrebet drives af sted ; Asyl (Manchetknapperne på bordet er blæst væk. Hvide sommergardiner) Billedstormen (Hjulene efterlader et dybt rødt spor, planterne bliver blå) Blinde ruder spejler sig ; Bonmartini (Bonmartini stod på Bolognas banegård og drømte) Bonmartini (Det første møde med Bonmartini havde skuffet hende) Byen W (Mellem vinduerne ligger døde sjæle) Carlo fortæller om de elskendes forbandelse (Og jeg følte ikke mere glæde når læderremmen ramte min ryg) Carlo fortæller om månedalen (Jeg har sagt at det var fuldmåne) Carlo fortæller om sit arbejde (En mand der ligger i sengen og ikke kan røre sig skal vaskes) Children in the wood (Han lagde sin hånd på hendes bryst. Hun så sig selv både i profil og en face) Dagene (Dagene var fortyndede) Daisy arbejder (Skønheden ved at stå op kl. 5 om morgenen som vi får påduttet) Daisy/Maria (Efterhånden som man bliver hængende et sted begynder det at stinke) De elskende (Med hinanden i hånden gik vi ind på hotellet) Den blomstrende flod (De to søskende ville gerne holde op med at elske hinanden) Den grønne park (Umenneskelig hårdhed førte til angst og desuden en sladderagtighed) Den tredie kærlighed (Idioten spiser med en ske og havregrøden ligger i en dyb tallerken) Der er langt mellem træerne ; Der er to slags dage ; Det blæser på stenen ; Det er efterår. Det regner i skovene (Den hvide spisestues guldkanter og det ovale spejl over skænken gengiver en kornmark) Det er en smuk fabrikation (Man giver efter for støjen og vibrationerne i gulvet) Det er umuligt ikke at have noget ; Det hvide snit (Den pæne blanke maskine landede på flyvepladsen) Det jeg hører hører jeg efter ; Det siges det høres ; Drømmen (Lige før Bologna gik Toni ind i en frugthave og stjal et æble) Du brænder mellem tegn ; En eksplosion ventes ; En kage (Daisy bestemmer hvad det er for en kage og hvor stor den er) En kærlighedshistorie (Toni flyttede ind i villaen og Rita blev igen hans elskerinde) En scene på banegården (Blandt de mange der tilbragte dagene i banegårdshallen var Carlo) En æske med perletårer ; Et landskab (Mellem vejtræerne var der ti skridt og som altid når Toni gjorde noget) Fixérbillede (Det er ikke en mand der bøjer sig) Forestillingen (Stolerækkerne var besat) Forår i Peking (Under hvert blad sidder en klump bladlus) Fra Trieste (It was such a stupid thing to do to come to D., I mean.) Grænsen forlades (Med spændt forventning lyttede man til nyhederne fra krigen) Gå ikke over sporet der kommer tog (I en forretning hvor alt kan spises) Han (Sidder i restauranten og spiser. Han putter oksekødet i munden med gaflen) Hendes hvide (Hendes hvide faste dejarme (undertiden dekoreret med lysebrune fregner)) Hvornår dør M? (Året er inddelt efter blomsterne: Violer i februar, roser i maj) Hørbart med en åben kasse bagved ; I det grønne (Uden for teltet stod et bord og 4 stole) I virkeligheden (Bonmartinis villa lå på en skråning i udkanten af Bologna) Ida, Ida (Den unge mand var altid meget glad og hvor meget vi end kan holde af andre mennesker) Idag er det Daisy (De to kvinder går ud og tigger) Idioten fortæller (om Venedig) (Det var i går. Frakken passede mig ikke og jeg gik hen til forretningen) Idioten møder Bonmartini (Idioten stod i en fodgængerovergang lige over for banegården) Idiotens barndom (Lille-Cliquot) (På flisegulvet i dagligstuen lå en væltet stol) Idiotens flugt (Da idioten havde set Venedig besluttede han sig til at forlade Toni) Idiotens følelser (Jeg benyttede vandkikkerten. Jeg finder nogle muslinger) Ingenmandsland (Det var en morgen) Jeg er de mange strømme ; Jeg er fin (Jeg kunne have sprættet maven op på mig selv så fint var havet) Jeg går gennem mit spejlfri indre ; Katastrofen (Bagefter var der mange) Klovnen (Den hvide klovn stod på scenen) Køen (Den lange kø langs husmuren) La Belle (Hun satte sine små sko lige uden for døren og skiftede til broderede tøfler) Landskabet efter seancen (Det var et klitlandskab med marehalm og sandgryder) Landskabet omkring Bologna (Før solnedgangen var træerne sorte og de små stedsegrønne buske) Landskabet (Han gik med sin lysebrune mynde (en hund med et fjernt tomt blik)) Langsomt skrider arme og ben ud ; Les enfants terribles (Flyet lander perfekt i sneen og en mand stiger ud) London (Det gælder om at løbe hurtigere) Lys glider foran massive genstande ; M. rejste til et badested sammen med Toni (Hun blev syg af varmen og stranden og af at gå omkring) Majas memoirer (Jeg så mig selv ligge på fortorvet neden for vores altan, så blodet strømme) Maria går ned i gården med en fyldt skraldepose (På trappen ligger et lille vådt paplåg og noget af en tomat) Maria. Maria. Maria. Maria. Maria (Men pludselig hævede nogle disblå bjerge sig i horisonten) M (Hun lå på gulvet uden at røre sig. Det var om sommeren og ulideligt varmt) M (Hun trak vejret dybt og hun blinkede med øjnene og førte hånden op til munden) M (Hun var ved at hælde nogle madrester i skraldespanden) M (M. sad med Carlos hund på skødet. Den hed "Suicide Kid") M (M. ventede spændt på at hendes arm skulle løfte sig) M (Maria ønskede at den flue der kravlede på bunden af det fedtede glas skulle d) M (Stolen var lige ved at vælte og der var en sød buket blomster) M (Toni lå på sofaen som var dækket af et tyndt plastikfolie) M's hukommelse (Hun gik langsomt over gaden for at give bilerne en chance for at ramme hende) M's hukommelse (Hun sad lænet op mod væggen og sov. I hånden havde hun et æble) Nogle øer bevæger sig hen imod os (Vi er meget interesseret i disse øer. De er meget frugtbare) Nybyggernes landskab (Der var tydelige fodspor i sandet og senere nogle fjer) Omkring Via Emilia (Støvregnen, som faldt på klippestykkerne allerede før solen var stået op) Passion (Om to timer begynder det hele forfra) Pastorale (Ved middagstid sad nogle unge piger i skyggen af platantræerne) Pest (Solen i centrum. Stenbygningen smelter) På dampskibet "Flora" (En dag så jeg med mine egne øjne hvordan to svin med tænder og tryne rodede i nogle laser) På landevejen (Da de igen gik på landevejen mellem de grågrønne oliventræer) Rita føler sig elendig (Ved et fantastisk sammentræf af tilfældigheder var hun blevet født) Rita hjælper Carlo (Carlo lå bevidstløs på fortorvet. Det var nat. Han havde stået og ventet på Rita) Rita holder selskab (Denne blomst lugter godt (dårligt). Jeg taler om dens farve)
ISBN
8700472182
Omfang
164 sider
Forlag
Gyldendal
Målgruppe
voksenmaterialer
Om forfatteren
Kirsten Thorup
Kirsten Thorup (f. 1942) er en betydningsfuld samfundskritisk realist. Med stor sprogbevidsthed skildrer hun ofte mennesker, der er marginaliseret i samfundet og bryder psykiske og sociale normer. Liv...
Læs mere på Litteratursiden