
VIP-tilbud til studerende: Kan du ikke finde bøger til din opgave, så book en bibliotekar
Tiltaget fungerer på den måde, at de studerende bestiller tid til en telefon-session med en bibliotekar via bibliotekets hjemmeside. ”Book en bibliotekar” har været en stor succes med 60 gennemførte samtaler, og derfor har Hillerød Bibliotekerne valgt at fortsætte ordningen selv om biblioteket er genåbnet. Man booker stadig en bibliotekar via vores online booking system som hidtil, men det nye er, at man nu både kan booke tid til telefonisk samtale og et fysisk møde på biblioteket.
- Vi er rigtig glade for at kunne fortsætte med ”book en bibliotekar”, fordi det er en rigtig god ordning både for de studerende, men også for os som bibliotekarer. Vi har mulighed for at give ekstra god betjening, fordi vi har tid til at forberede os, da vi får spørgsmålene på forhånd, siger Jacob Refstrup Hansen, der er en af bibliotekets bibliotekarer, som hjælper de studerende i Hillerød.
Det er primært elever fra ungdomsuddannelserne i Hillerød, der har haft glæde af ”book en bibliotekar”-tjenesten, når de har skulle skrive deres større skriftlige opgaver.
- Det er en luksus for de studerende, at de kan få en-til-en service i stedet for, at de står med en bibliotekar i det åbne biblioteksrum. I stedet for, at du kommer herned og står over for en bibliotekar, der skal starte fra bunden, så har de i stedet en bibliotekar, der er forberedt og kan bruge 30 minutter med dig. Mange gange, så har de fundet nogle materialer selv, men vi kan næsten altid finde mere, fortæller Julie Feldskov Henriksen.
Hun understreger, at det stadig er muligt at komme på biblioteket uden aftale og få hjælp med sin opgave, som man altid har kunnet. Bibliotekarerne hjælper som oftest med at finde de rette bøger, men kender også til de mange relevante videnskabelige databaser, som biblioteket har abonnement på.
- Vi har oplevet, at de studerende har taget godt imod tilbuddet. Responsen er positiv. De er glade for servicen, og det er virkelig også en givende opgave som bibliotekar, når man kan mærke at det har været en god betjening og der har været tid til en god dialog, siger Jacob Refstrup Hansen.
Det er igen muligt at booke en bibliotekar fra mandag d. 31 maj. via bibliotekets hjemmeside.