Bibliotekarer underviser i kunsthallen
Anne Kathrine og Sofie unverviser i Vandrehallen

Online undervisning i kunstudstilling en kæmpe succes

Over 100 elever fra forskellige skoler i Hillerød har under bibliotekets nedlukning været de eneste, der havde adgang til kunstudstillingen i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek, da de fulgte det unikke online undervisningsforløb ’På opdagelse i kunsten’

En vrimmel af børnestemmer brager ud i den ellers næsten mennesketomme kunstudstilling på Hillerød Bibliotek. Stengulvet, betonvæggene og de syv meter til loftet giver god genlyd til de glade stemmer. Der er 24 elever i 5. klassen fra Sophienborgskolen, som denne tirsdag formiddag er så heldige at have virtuel adgang til udstillingen, der ellers er lukket land på grund af corona. Sammen med to børnekulturformidlere fra biblioteket, Sofie Funder Allermann og Anne Kathrine Eckardt, går eleverne på virtuel opdagelse i den farverige verden, som kunstnerne Niels Macholm og Kristian Devantier har malet frem. Børnenes entusiasme og indlevelse i værkerne virker ikke sløvet af, at de ser med gennem kameraet på en bærbar pc.

- Det har været fuldstændig fantastisk at opleve, hvordan vi sammen med eleverne har været på opdagelse i kunsten på trods af, at de ikke stod direkte over for den. I dialogen med værkerne har eleverne budt ind med deres egne fortolkninger af symbolernes og farvernes betydning og hvilke fortællinger de fik øje på - også ting, som vi ikke selv havde lagt mærke til. Det har virkelig føles som et privilegie, at få muligheden for at formidle kunst i børnehøjde igen, siger børnekulturformidler Anne Kathrine Eckardt.  

Biblioteket har set muligheder frem for begrænsninger


Klassekunstforløbet på Hillerød Bibliotekerne er ét af en række åben skole partnerskaber, hvor Hillerøds folkeskoleelever lærer i nye og anderledes omgivelser. I Klassekunstforløbet skulle eleverne oprindeligt ned og møde kunsten i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek. Et læringsforløb som foregår uden for klasselokalet, hvor eleverne lærer om kunsten på nye måder.

- Rigtig meget har ikke været muligt på grund af Covid-19, men biblioteket har set muligheder frem for begrænsninger og lærerne har grebet muligheden ude på skolerne. Vi ved, at en varieret og praksisnær skoledag er vigtig for elevernes læring og trivsel. Partnerskaberne, som er finansieret af byrådet, giver mulighed for, at alle folkeskoleelever i Hillerød Kommune lærer i autentiske læringsmiljøer og møder det lokale kulturliv, foreningsliv og erhvervsliv, siger direktør for børn, skole, familie og kultur i Hillerød Kommune Lisbeth Rindom og tilføjer:

- Vi er glade for, at Hillerød Bibliotek og lærerne har gjort det muligt at gennemføre Klassekunst-forløbet online og jeg ser frem til, at det igen er muligt for eleverne at besøge udstillingen i virkeligheden.

En af de skolelærere, der har deltaget i det online kunstforløb med sin klasse, er Heidi Zinck fra Kornmarkskolen, og hun har været positivt overrasket.

- Jeg oplevede forløbet som meget veltilrettelagt og velgennemført. Det er imponerende, hvordan de har været i stand til at ”sno sig”. Coronaåret har ændret på planerne mange gange - først var det jo meningen, at eleverne fysisk skulle på Biblioteket og opleve kunsten, så skulle undervisningen have været afholdt i klasseværelset. Til sidst blev Klassekunst et digitalt tilbud, hvor Anne Kathrine og Sofie stod for det hele. Og det gjorde de virkelig godt. Deres introduktion, videomaterialet om kunstnerne og deres måde, hvorpå de ”gik til” kunstværkerne i dialog med børnene, oplevede jeg som meget inspirerende og engagerende, siger Heidi Zinck og tilføjer:

- Der var flere børn ”på banen”, som ikke i den daglige onlineundervisning byder så meget ind. Jeg oplevede timerne med Klassekunst som et meget kærkomment afbræk for eleverne - både i forhold til, at det var nye, friske og meget venlige og understøttende ansigter, de mødte. Men også i forhold til indholdet. Ideen med at eleverne skulle tage kontakt til et familiemedlem for i deres eget Hovedværk at kunne gengive en familiehistorie, var rigtig god. ”Familiehistorien” er en ide, der sætter en masse i gang hos aldersgruppen, så man som lærer bare kan sige: ”tak for et rigtig godt og afvekslende indslag” i en ellers lang række af onlinetimer - altså en helt gratis håndsrækning fra nogle meget dygtige børnekulturformidlere.

Ifølge Heidi Zinck har der også været mange positive tilbagemeldinger fra eleverne, der blandt andet har sagt:  ”Det var fedt - vi skulle ikke skrive, men fik lov at tegne” og ”Det var en ret god måde at lære på. Det var sjovt - og så var det en god lektie”

- Et ord, der er gået igen, er, at det var hyggeligt. Et stort cadeau, synes jeg, til Sofie og Anne Kathrine, siger Heidi Zinck.

Med deltagelse fra både Hanebjerg Skole, Grønnevang Skole, Kornmarkskolen og Sophienborgskolen har der været elever repræsenteret fra vidt forskellige dele af Hillerød Kommune. 

Går ikke på kompromis

Selvom online udgaven af undervisningsforløbet var en plan-b, så har det været vigtigt for Sofie Funder Allermann og Kathrine Eckardt, at udbyttet var det samme.

- Det har været særdeles vigtigt, at vi i den digitale version ikke er gået på kompromis med den dialogbaserede tilgang til kunstformidling, hvor vi som undervisere stadig er i stand til at værdsætte elevernes fortolkning af kunsten og omfavne deres flerstemmighed. Gennem øvelser sætter vi eleverne til at sanse, føle og opleve kunstværkerne, selvom de ikke kan stå direkte over for kunsten, siger Anne Kathrine Eckardt. Sofie Funder Allermann tilføjer:

- Denne tilgang har vist sig at være en stor succes, fordi vi hurtigt kunne erfare, at børnene viste stort engagement for kunsten på trods af den digitale barriere. De bød ind med egne fortolkninger af farver og symboler og diskuterede kunstværkernes betydning og fortællinger i en større kontekst. Det var meget imponerende at være vidne til. 

Elevernes kunstværker bliver udstillet


Som en del af læringsforløbet ”På opdagelse i kunsten” indgik en hjemmeopgave til eleverne. Her skulle de skabe et hovedværk om deres familie, hvor de skulle forbinde egne idéer med det de havde lært fra udstillingen. Resultatet var en skøn samling af kunstværker, som viste hvordan en digital kunstoplevelse kunne generere nye fortolkninger af udstillingens hovedværker. Eleverne mødtes til en online opsamling, hvor de via skærmen viste Sofie, Anne Kathrine og resten af klassen, hvad de lavet af hovedværker derhjemme.

- Værkerne viser tydeligt at eleverne havde reflekteret over hvilke værdier der kendetegner deres familie og de havde tilmed løst opgaven med at ringe til en savnet morfar eller tante, for at få fortalt en sjov familiehistorie. Og i bedste Macholm og Devantier stil, havde eleverne ved hjælp af symboler, udklip og farver skabt en kunstnerisk fortælling om lige netop deres familie. Vi så både hvordan nybagte boller kan være et symbol på familiehygge og hvordan en skævt klippet frisure kan være et tegn på, at et familieliv ikke altid er lige perfekt. Elevernes kunstværker er autentiske, nærværende og virkelig flotte, fortæller Sofie Funder Allermann.

Elevernes kunstværker bliver efterfølgende udstillet i Vandrehallen side om side med udstillingen, som kan ses frem til den 6. juni 2021.  

Nedenfor ses et fremragende eksempel på de flotte kunstværker, eleverne har skabt: 

Kunst lavet af børn i forbindelse med online undervisning

 

Fakta om udstillingen:


”Hoved-værker” – en dialogudstilling med malerier og skulpturer af Niels Macholm (1915-1997) og samtidskunstneren Kristian Devantier (f. 1971). De to kunstnere mødes på tværs af tid og generation i en udstilling, der hylder hverdagen og det almenes tematikker.

Læs mere om udstillingen.

Tags