Litteratur og kunst i meningsfuld forening

Samarbejdet mellem forfatter Lone Aburas og billedkunstner Mo Maja Moesgaard er baseret på et 20 års langt venskab

På sådan en ganske almindelig hverdag som i dag, ville du under normale omstændigheder kunne gå på biblioteket. Her ville du kunne opleve udstillingen ”Og planterne kravler mod toppen” af Mo Maja Moesgaard, som fletter inspiration fra litteraturens verden ind i sin kunst. Et af værkerne ville du kunne finde blandt bøgerne i udlånsafdelingen, hvor forfatteren Lone Aburas pludselig ville tage opstilling foran dig. Godt nok i en videoanimeret udgave projekteret op på en søjle men stadig fascinerende virkelig – som stod hun der vitterligt.

Været er skabt i samarbejde mellem Mo Maja Moesgaard og Lone Aburas og er en tegnefilms-udgave af Aburas' roman ”Det er et jeg der taler (Regnskabets time)” fra 2017. Og tale er i sandhed værkets omdrejningspunkt. For den, der sætter sig ned og tager høretelefoner på, vil opleve hele bogen blive læst op i sin fulde længde. I sin videoform består oplevelsen først og fremmest af et møde med en forfatter, som taler, fortæller, forklarer og læsser af. Aburas åbner sit sind og hjerte og giver frit løb for tankestrømme og refleksioner om emner, der går tæt på flygtningekrise, dansk krigsdeltagelse og selvoplevede erfaringer med diskrimination. Det er foruroligende og til tider ukomfortabelt men også sprogligt bevægende, idet Aburas tydeligt trækker på en lyrisk erfaring. I kombination med Moesgaards enkle og følsomme stregtegninger, giver det poetisk kant til de politiske lammere, hun fyrer af, i løbet af de 33 min. videoen varer.

Vi har stillet Mo Maja Moesgaard et par spørgsmål om værket og samarbejdet med Lone Aburas:

Hvad handler værket om?

"Værkets tekst er en monolog, en politisk tale, en bevidsthedsstrøm, som tager udgangspunkt i jeg’ets (Lones Aburas') erfaringer med racisme, som hun møder den - og har mødt den - i sit liv og opvækst. Monologen bevæger sig fra den personlige erfaring til jeg’ets frustration og desperation over, ikke at kunne handle politisk ift. til krig, flygtningepolitik og dansk krigsdeltagelse. Arbejdet med værket ”Det er jeg der taler (Regnskabets time)”, er dermed også et samarbejde på tværs af forskelle, nemlig den hvidhedspriviligerede og den racialicerede erfaring."

Hvad var den bedste oplevelse ved dit og Lones samarbejde?

"
For mig er værket en slags påmindelse om, at det er muligt at arbejde på tværs af forskellige udgrænsede erfaringer og støtte hinandens stemmer. I dette tilfælde, og baseret på et 20 års langt venskab, fik jeg lov til at arbejde med en stemme, der taler om erfaringer med racisme. Selvom selve det praktiske arbejde med at tegne filmen var utrolig anstrengende, fordi billedet er så ens, og filmen er så lang, føltes det meningsfuldt fra start til slut. Jeg er stadig meget glad for det værk."

Vi håber på snarlig genåbning af biblioteket, så du kan se værket i dets rette omgivelser. Men indtil da kan du se værket fra din sofa via nedenstånde link. det er desværre ikke lykkedes at finde en vertikal version, så vi håber, du har mulighed for at vende din skærm. Alt er jo alligevel vendt på hovedet i disse skøre corona-tider ;)

MoLone_Det er et jeg der taler master 8feb_SMALL1080P from Moesgaard on Vimeo.

Lone Aburas og Mo Maja Moesgaard "Regnskabets time"

 

 

 

Lone Aburas og Mo Maja Moesgaard "Regnskabets time"
Lone Aburas og Mo Maja Moesgaard "Regnskabets time"
08.05.20