Elever til skoleforløb

Børneaktivisme på biblioteket

03.06.20
Der var en oprørsk stemning i Vandrehallen, da Hillerøds 5. klasser besøgte biblioteket i forbindelse med undervisningsforløbet KLASSEKUNST, der i denne omgang havde temaet ’Det gode børneliv’. På trods af corona-nedlukningen nåede næsten 200 handlekraftige elever at arbejde med begrebet aktivisme og deres egen ret til at blive både set og hørt.   

Det var med afsæt i Mo Maja Moesgaards aktuelle udstilling i Vandrehallen, at biblioteket havde sat aktivisme på skoleskemaet. Formålet med undervisningsforløbet var at bringe begrebet aktivisme ned i børnehøjde og på den måde få eleverne til at tænke over, hvilke handlemuligheder de selv har i samfundet. Så i tråd med Mo Majas samfundskritiske værker om alt fra klimakrise til omsorgssvigt af børn skabte vi et læringsrum for eleverne, hvor de kunne reflektere over, i hvilken grad de kan skabe forandring for dem selv og andre.

Eleverne skulle blandt andet udpege hvor aktivismen sidder på kroppen og fysisk tage stilling til, om en megafon, en fodbold eller en brosten er meget, lidt eller slet ikke aktivistisk på en aktivisme-skala. I selve udstillingen havde vi spændende dialoger om Mo Majas kunst og Lone Aburas roman Det kommer til at ske, hvor vi både nåede omkring demonstrationer og vigtigheden af børns rettigheder. Det var en stor oplevelse for os at se, hvor forskellige elevernes holdninger var, og hvordan de forholder sig til både de hverdagsnære og de større samfundsrelevante udfordringer. 

Aktivist-workshop

Undervisningsforløbet kulminerede i en aktivist-workshop, hvor eleverne selv skulle lave et skilt til en demonstration og skrive en fængende tale til fordel for en bestemt sag. Præsentationen foregik i Vandrehallen, hvor eleverne fremførte talen på en klassisk grøn ølkasse, mens de farverige skilte vejede i luften samtidig. Her kunne vi glæde os over at Hillerøds 5. klasser er super engagerede og er i stand til at sige, hvad de mener, og tilmed udtrykke det på en kreativ måde, så selv de øvrige brugere af biblioteket ikke kunne lade være at følge med i de små demonstrationer.

Vores store fokus på elevinddragelse i forløbet bliver i høj grad også fremhævet af lærer Maria Redder, som besøgte biblioteket med sin 5. klasse fra Sophienborgskolen. Hun oplevede, at undervisningen gav eleverne en større forståelse for det at have en stemme i samfundet, hvilket hun også tænker kunne være relevant for endnu flere børn at arbejde med.

- Vil helt sikkert anbefale jer at lave det igen - og anbefale det til kollegaer. Måske man kunne overveje at bruge det også til ældre årgange, siger Maria Redder.

’Det gode børneliv’ er en del af KLASSEKUNST, som er et partnerskab mellem Hillerød Bibliotekerne og Hillerøds Kommunes folkeskoler i 2020/2021.