Jonatan anbefaler: Jazz for alle

Hillerød Bibliotekernes digitale musiktjeneste Medici.tv er blevet udvidet med en ny sprudlende jazz samling. Jazz kommer i mange forskellige størrelser og tempi, og det kan være svært at finde rundt i. Så det næste stykke tid får du Jonatans guide til nogle af de bedste jazzkoncerter, som Medici kan tilbyde.

Jazz er en kuriøs størrelse og kommer i mange forskellige former, farver og funktioner. Jazz kan opfattes som et virvar af toner, der bevæger sig i forskellige retninger, men som samtidig er gennemførte kompositioner med nøje udvalgte akkorder og toner, der leder bestemte steder hen, måske bedst eksemplificeret i John Coltranes nummer Giant Steps. Jazz kan dog også være simple melodier i én enkelt toneart, som følger et fast tonalt og melodisk skema. Derfor, på grund af sin diversitet, er jeg også sikker på, at der er en form for genre af jazz, et album eller bare et enkelt jazz nummer, som alle vil kunne synes om.

Denne tese står jeg ikke alene med, hvilket min første anbefaling underbygger med navnet på udsendelsen: Jazz Pour Tous (jazz for alle).

The Dave Brubeck Quartet – Live in Brussels 1965 (Jazz Pour Tous)

Dave Brubecks kvartet er en af de kommercielle mest succesfulde jazzkvartetter nogensinde og deres lyd står også tilbage, sammen med Gerry Mulligans, Chet Bakers og Miles Davis’, som indbegrebet af cool jazz. Cool Jazz er en jazz genre, der (modsat bebopen) kan betegnes, men ikke nødvendigvis er det, som mere roligt, kompositorisk og derfor også fremstå mere melodisk. Programmet koncerten er optaget til hedder, som nævnt i indledningen, passende ”Jazz Pour Tous” altså: jazz for alle.

Koncerten består af i alt fem numre og varer 32 minutter. Især to numre skiller sig ud for mig. Det første er Koto Song, der er koncertens andet nummer, og som skiller sig ud ved at være koncertens klart mest stemningsfyldte nummer. Det starter ud med Brubecks intensiverende tremolo intro, der med ét sætter lydbilledet for resten af nummeret, der elegant bliver understøttet af trommeslager Joe Morellos ”brushes” på især bækkene og bassist Eugene Wrights enkle bas linjer, hvilket giver nummeret et roligt og subtilt udtryk. Efter introen følger Desmonds bløde altsaxofons lyd, der er som skabt til dette nummer med sine få japansk inspirerede blues toner. Nummeret er oprindeligt fra pladen Jazz Impressions of Japan (1964) og er inspireret af kvarttetens rejse til Japan og mødet med det japanske strenginstrument kotoen.

Koncerten afsluttes med Dave Brubeck kvartettens største ”hit” nogensinde, nemlig Take Five, der er skrevet af Paul Desmond. Når man snakker om store jazz numre, så er det umuligt at komme udenom Take Five, der var den første millionsælgende jazz instrumental single på Billboards Hot 100-liste, samt er den bedst sælgende jazz single nogensinde (og Paul Desmond fik skrevet ind i sit testamente, at al hans indkomst for nummeret Take Five, skulle doneres til Røde Kors – Det er et 6-cifret beløb årligt!). Så har man aldrig hørt Take Five før, er denne version et godt sted at starte og et godt indblik i jazz verdenen. Har man derimod hørt Take Five indspillet før, kan man nyde de små ændringer og de nye soloer, man får ved koncerten, som ikke er skåret på nogle plader. Under nummeret fokuserer kameraet tydeligt på samspillet mellem Desmond og Brubeck, hvor man kan se, hvordan Brubeck nærmest beundrende kigger op på Desmond. Det hvilket giver en meget intim følelse, og også et indblik i, hvordan samspillet i kvartetten var, hvilket er noget, man udelukkende kan opleve på disse gamle optagelser.

The Dave Brubeck Quartet - Live in Brussels er en koncert, der giver en god indgang til jazz verdenen og især cool jazz. Numrene er rolige, men fyldt med alt, hvad der kendetegner jazz, lige fra standarder til improvisation og spontanitet. Og kan man, ligesom mig, ikke få nok af Brubecks lyd, så er det selvfølgelig også muligt at låne Time Out, kvartettens største kommercielle succes, et af de bedst sælgende jazz albums nogensinde og pladen hvorpå Take Five udkom, her på biblioteket.

Er det derimod cool jazz eller bare Paul Desmonds bløde og melankolske saxofon, der fanger dig, så er der på Hillerød Bibliotekerne muligheden for at låne The complete RCA albums collection, der er en 71!! numre lang plade, hvor der både indgår jazz standarder som Polka Dots and Moonbeams og Autumn Leaves, men også bossa nova numrene fra filmen ”Black Orpheus” (Orfeu Negro) som ”the Theme from Black Orpheus” (Manhã de Carnaval) og ”Samba de Orfeu” der begge er skrevet af Antônio Carlos Jobim og Luiz Bonfá. Kan man slet ikke få nok af disse bossa numre, så er det også muligt at se filmen, hvortil musikken er skrevet inde på filmstriben. Her skal man bare søge på sort karneval, der er Black Orpheus’ danske navn.

Du finder Live in Brussels via Medici.tv.

Hvad er Medici.tv?

På Medici.tv finder man du et bredt katalog af livekoncerter, dokumentarer og masterclasses. Hillerød Biblioteks digitale samling er med Medici.tv Jazz nu blevet udvidet med et endnu bredere udvalg af jazz koncerter, som du nu på bedst mulig vis vil guides igennem.

For at opleve jazz på Medici.tv skal du være bosiddende i Hillerød Kommune og være oprettet som låner på Hillerød Bibliotekerne. 

Se på bibliotekets hjemmeside hvordan du får adgang.

Biblioteksmedhjælper Jonatan Aabel Eigtved
Af Anonym (ikke efterprøvet)
11.05.22